Astrofyzika

Teoretická podskupina FTTF spolupracující s prof. Kulhánkem z Fakulty elektrotechnické se zabývá převážně:

1) numerickými simulacemi jevů v plazmatu metodou Particle-In-Cell. Toto je jádrem balíku programů, do kterého se nabalovaly další součásti týkající se zejména zářivých ztrát či vizualizací polí metodou Line integral convolution. Nezahrnutí gravitačního pole, umožňuje přeškálování na různé rozměry.

2) sestavení a numerická řešení disperzních relací elektromagnetických vln šířících se plazmatem, hledání imaginárních částí řešení vedoucích k nestabilitám (např. dvousvazková nestabilita za přítomnosti elektrického i magnetického pole)

3) v poslední době se zaměřujeme na studium Runaway Electrons (RE) a příčinami jejich vzniku. Simulace RE, hlavně pro relativistické rychlosti, narážejí na neexistenci pohybové rovnice nabité částice (poslední publikovaná podoba analogie Lorentz-Diracovy rovnice je ve tvaru nekonečné řady), do energetických ztrát při vysokých rychlostech je potřeba zahrnout vznik párů atd. Začínáme se simulacemi rekonekcí magnetických polí jako jednou z možností příčin vzniku RE. Mnoho jevů v astrofyzice právě s přepojením magnetických indukčních čar souvisí.

RNDr. David Břeň, Ph.D.
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., místnost: 216, Břehová 7, Praha 1, telefon: 224358260

Externí spolupracovníci

prof. RNDr. Petr Kulhánek, CSc.
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., místnost: B2-43, Technická 2, Praha 6, telefon: +420-22435-2321

Bc. Matúš Cvengroš
Školitel: prof. RNDr. Petr Kulhánek, CSc.
Aktuální výzkumné téma: Rekonekce magnetických indukčních čar na iontové škále