Tokamak COMPASS

sv compass logo

Tokamak COMPASS (z anglického COMPact ASSembly) se řadí svými rozměry (hlavní poloměr 0,6 m a výška komory přibližně 0,7 m) k menším tokamakům, umožňujícím operaci s H-módem, který představuje standardní referenční režim tokamaku ITER. Důležité je, že díky své velikosti a tvaru odpovídá plazma COMPASSu jedné desetině (v lineárním měřítku) plazmatu v ITERu. Právě kvůli své relevantnosti byl na podzim roku 2004 COMPASS nabídnut Evropskou komisí a UKAEA Ústavu fyziky plazmatu. Instalace a provoz tokamaku COMPASS řadí Českou republiku mezi země s pokročilým výzkumem vysokoteplotního plazmatu a termojaderné fúze. V současnosti existují v Evropě kromě COMPASSu pouze dva tokamaky s konfigurací podobnou ITERu a H-mód režimem. Jedná se o JET (Joint European Torus) a německý tokamak ASDEX-U (Institut für Plasmaphysik, Garching).

Studenti se podílejí na řešení celé řady sofistikovaných témat počínaje technickým řešením řízení integrovaného experimentu, přes vývoj diagnostických metod nebo studium a interpretaci experimentálních dat z tzv. L-H přechodu (skokového zlepšení udržení plazmatu v magnetickém poli) až po fyzikální modelování procesů ve vysokoteplotním plazmatu.

doc. RNDr. Jan Mlynář, Ph.D.
* Runaway electrons
* Data analysis, inverse problems (tomography, spectral unfolding), plasma radiation
* Neutral beams for plasma heating and diagnostics

Ing. Ondřej Ficker
Školitel: Doc. RNDr. Jan Mlynář, Ph.D.
Aktuální výzkumné téma: Metody zpracování dat v diagnostice energetických částic na tokamacích

Ing. Ondřej Grover
Školitel: Ing. Martin Hron, Ph.D.
Aktuální výzkumné téma: L-H přechod v tokamakovém plazmatu: studium lokálních parametrů okrajového plazmatu

Bc. Kateřina Jiráková
Školitel: Mgr. Jakub Seidl, Ph.D.
Aktuální výzkumné téma: Charakterizace SOL tokamaku COMPASS

Bc. Miroslav Šos
Školitel: Ing. Petr Böhm, Ph.D.
Aktuální výzkumné téma: Optimalizace provozu a zpracování dat diagnostiky tokamakového plazmatu pomocí Thomsonova rozptylu